Een goed gesprek en heldere afspraken tussen werkgever en werknemer zijn noodzakelijk om flexibel werken tot een succes te maken. “Managers weten vaak niet genoeg over het persoonlijk leven van hun medewerkers om een werkbare oplossing aan te brengen.”
Dat zegt de Amerikaanse arbeidsadviseur Cali Williams Yost in magazine Fast Company, zo haalt Espress aan. “Bovendien is er bij de managers ook vaak een terughoudendheid om dieper in te gaan op de details achter de wens van een werknemer om flexibel te werken.”
Verantwoordelijkheid
Ook de medewerkers zelf beseffen niet altijd dat zij met voorstellen moeten komen om een oplossing te vinden voor eventuele veranderingen in hun persoonlijke omstandigheden. “Bovendien is er vaak de vrees dat ze daardoor hun baan in gevaar zouden kunnen brengen”, stelt Yost.
Win-win situatie
Er zou een fundamenteel gesprek moeten worden gevoerd wanneer flexibele arbeid ter sprake komt. Dit zou leiden tot het meest geschikte compromis, dat voor alle betrokken partijen een win-win situatie oplevert.
Bron: Marjolein Marchal, Balans werk en privé samen vinden met werkgever, Nuzakelijk.nl 21 oktober 2010