DIRECT Service Groep uit Arnhem, aanbieder van ondersteunende zakelijke diensten, en NewFacts, leverancier van facilitaire diensten op afstand, introduceren een nieuwe dienst waarbij een receptioniste op afstand, via een audiovisuele designzuil, bezoekers ontvangt en te woord staat. De ‘receptioniste op afstand’ is een oplossing met name gericht op het MKB, want een receptioniste in vaste dienst nemen is vanwege de kosten en de praktische uitvoerbaarheid niet voor iedere organisatie haalbaar. Op dit moment voeren DIRECT Service Groep en NewFacts de eerste pilot uit.
De tele-ontvangstzuil, een product van NewFacts, bestaat uit een videoscherm, een camera, communicatieapparatuur, een aanmeldknop, speakers en een ingebouwde microfoon. De bezoeker kan zijn aanwezigheid eenvoudig kenbaar maken door op de aanmeldknop te drukken. Via een snelle verbinding wordt contact gelegd met de receptioniste. De receptioniste is niet ter plaatste aanwezig, maar ontvangt gasten door middel van videocommunicatie vanuit het kantoor van DIRECT Service Groep. Naast het ontvangen van de bezoekers verzorgt de receptioniste ook het op afstand openen van deuren en brengt zij medewerkers op de hoogte van het bezoek.
De receptioniste op afstand is geschikt voor (MKB)-bedrijven waarvoor een vaste receptioniste te kostbaar is, waarbij de entree van een kantoor te weinig ruimte biedt voor een ontvangstbalie of voor bedrijven met nevenvestigingen waar niet veel klanten komen.
“Onze ervaring is dat klanten bij een bezoek aan een organisatie graag persoonlijk ontvangen willen worden. Een prettig ontvangst door een receptioniste is dan ook een belangrijk visitekaartje. Helaas is voor veel MKB’ers een eigen receptioniste om verschillende redenen niet haalbaar. Met de ‘receptioniste op afstand’ willen we hen toch de gelegenheid bieden te beschikken over een receptioniste die klanten op de juiste manier ontvangt en zo een goede indruk achterlaat,” aldus Marcel Barink, algemeen directeur van DIRECT Service Groep.