Veel mensen vragen zich af hoe je een goede en vooral blijvende indruk achter kan laten tijdens een sollicitatiegesprek. De schrijver van “Snoop: what your stuff says about you”: Sam Gosling meent dat de key to succes voorover leunen is. Volgens het onderzoek dat deze maand gepubliceerd is door Gosling, bestaat er een positieve correlatie tussen voorover leunen tijdens een sollicitatie gesprek en het motivatie level van iemand. Daarnaast is ook aangetoond dat de kleding van de kandidaat een goede indicator is voor zijn/haar werkmotivatie.
Praktijk tips
Natuurlijk zijn dit niet alle elementen die van belang zijn voor een succesvol sollicitatiegesprek. Je hebt het voor een groot gedeelte zelf in de hand. De belangrijkste tip is: be yourself. Het is een open deur, maar je zal meer ontspannen overkomen als je niet de hele tijd aan allerlei strategieën hoeft te denken. Hieronder staan een aantal tips opgesomd die bij kunnen dragen aan een goede eerste indruk.
1) Wees op tijd, kom minimaal tien minuten te vroeg zodat je je meegnomen documenten nog eenmaal kan doornemen en bekend kan worden met het kantoorpand. Heb je onverhoopt toch vertraging opgelopen? Geef dit dan tijdig aan en verontschuldig je. Afhankelijk van de reden en hoeveel je te laat komt kan de vertraging acceptabel zijn.
2) Zorg dat je de naam en de functie van je gesprekspartner goed kent. Neem daarnaast ook altijd zijn/haar telefoonnummer mee zodat je kan bellen wanneer je te laat bent.
3) Bereid je goed voor. Een goede voorbereiding helpt je om zeker en verstandig overkomen. Zorg dat je het onderwerp waar het gesprek waarschijnlijk over gaat goed kent. Laat zien dat je veel kennis hebt over de branche. Dit kan je doen door middel van een opmerking over een ontwikkeling in de branche of een actuele gebeurtenis uit het nieuws aan te halen.
4) Geef een stevige hand wanneer je opgehaald wordt. Een zachte handdruk wordt vaak geassocieerd met een “softe”persoonlijkheid. Een te harde handdruk straalt daarentegen dominantie uit. Dit wil je ook vermijden tijdens je eerste ontmoeting.
5) Straal enthousiasme uit. De basis ligt bij een glimlach, zorg dat je positiviteit uit straalt en laat weten dat positiviteit welkom is.
6) Laat visitekaartjes drukken zodat je gesprekspartner je niet versnel vergeet. Probeer je visitekaartje zo persoonlijk mogelijk te maken door er bijvoorbeeld zelf aantekeningen op te maken. Schrijf bijvoorbeeld op je visitekaartje het tijdtip en de plaats waar je je gesprekspartner hebt ontmoet.
Aan het eind van de dag is positiviteit en spontaniteit het belangrijkst. Ontspan je en wees duidelijk waarom jij diegene bent die de organisatie moet aannemen.