Menu
Tips & Tools

Helft Nederlanders ergert zich aan onduidelijkheid bij ontvangst organisatie

Goede indruk bij bedrijfsbezoek zorgt voor meer omzet

Badhoevedorp, 7 juli 2014 – Onduidelijke informatie bij de ontvangst is voor Nederlanders de grootste ergernis bij een bedrijfsbezoek. De helft ergert zich als er bij aankomst bij een bedrijf niemand is om vragen aan te stellen of als onduidelijk is waar zij naartoe moeten. 70 procent van de ondervraagden geeft aan bij een goede ontvangst, eerder in zee te gaan met een organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van hospitalityorganisatie Welkom! onder 1.000 werkende Nederlanders.

Voor ruim één op de vijf ondervraagden is een onvriendelijke receptioniste de grootste ergernis bij een bedrijfsbezoek. 17 procent vindt het vooral vervelend als er geen plek is om te zitten. Bezoekers hebben meer behoefte aan goede informatievoorziening dan vijf jaar geleden: toen was de onvriendelijke receptioniste de grootste irritatiebron. Ursula van Werkhoven van Welkom!: ‘Veel bedrijven onderschatten nog de belangrijke rol die gastvrijheid speelt bij klanten. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat bezoekers na een goede bezoekbeleving sneller geneigd zijn met een klant in zee te gaan.’

‘Heeft u iets nodig?’ belangrijkste vraag voor gastvrouw
37 procent van de bezoekers vindt het belangrijk dat een gastvrouw oplet of hij of zij iets nodig heeft. Ook willen bezoekers bij hun komst op hun gemak worden gesteld door een gastvrouw. Vrouwen vinden dit belangrijker dan mannen: één op de drie vrouwelijke bezoekers en ruim één op vijf mannelijke bezoekers waarderen dit het meest bij een gastvrouw.

De top 5 van belangrijkste zaken die mensen verwachten van een gastvrouw ziet er als volgt uit:

1. Opletten of ik iets nodig heb
2. Me op mijn gemak stellen
3. Me vertellen waar ik alles kan vinden
4. Er verzorgd uitzien
5. Me iets te drinken aanbieden

Merendeel bezoekers krijgen van bedrijven geen attentie bij vertrek
Volgens 77 procent van de ondervraagden krijgen de bezoekers van hun eigen organisatie geen attentie bij vertrek. Bij 23 procent van de organisaties gebeurt dit wel. Ursula van Werkhoven van Welkom!: ‘Iets kleins meegeven aan bezoek is nét dat kleine beetje extra dat door gasten wordt gewaardeerd. Denk hierbij aan een paraplu als het regent, een klein aandenken van je organisatie of het regelen van vervoer.’ Gemiddeld geven Nederlanders de gastvrijheid van bedrijven een 6,8.

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Welkom!, het nieuwe hospitalitylabel van Securitas. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.000 werkende Nederlanders De resultaten worden gebruikt om zicht op de markt te houden en in de advisering richting klanten van Welkom! Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.

Over Welkom!
Welkom! biedt een breed scala aan hospitalitydiensten. Door goed te luisteren en ter plekke situaties te analyseren, zorgt Welkom! ervoor dat de ontvangst, het verblijf en vertrek van medewerker en bezoek naadloos aansluit op de identiteit van een onderneming. Met een modulair opgebouwd aanbod realiseert Welkom! de passende bezoekbeleving voor grote en kleine ondernemingen. Maak kennis met Welkom! op welkombijwelkom.nl.

Over Securitas
Door de juiste inzet van mens, kennis en techniek vinden we de ideale veiligheidsbalans voor iedere situatie. Dat begint altijd met heel goed luisteren om zo te doorgronden wat de specifieke omstandigheden en wensen van de klant zijn. Vervolgens groeien we samen naar de gewenste situatie waarin de continuïteit van bedrijfsprocessen wordt gewaarborgd. Securitas. Eerst luisteren, dan beveiligen.

 

(Bezocht 98 keer, 1 bezoeken vandaag)