Bij meer dan 70 procent van Nederlandse organisaties gebruiken medewerkers interne social media voor het uitwisselen van informatie en het bijhouden van onderlinge netwerken.
Dat blijkt uit de Intranet Monitor 2011, een landelijk onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties. Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten. Vooral microblogging, bijvoorbeeld via het zakelijke Yammer, blijkt favoriet en is daarmee populairder dan het forum of het weblog.
Chatten
Chatten, in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen, wordt nog slechts in 10 procent van de gevallen genoemd.
Opvallend is dat microblogging vaak geheel buiten het bestaande bedrijfsintranet plaatsvindt en vaak zonder medeweten van het management.
Intranet
Bij de meeste organisaties is het intranet het belangrijkste middel voor interne communicatie. Bijna de helft van alle organisaties (48,3 procent) gaat over tot invoering van Het Nieuwe Werken.
Bron: Monique van Loon, Interne social media populair, Nuzakelijk.nl maart 2011