Word jij regelmatig door je baas gevraagd om zaken op de website van het bedrijf te plaatsen? Dan is het belangrijk om rekening te houden met Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is van groot belang om je website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen bij zoekwoorden waarop je als bedrijf gevonden wil worden. Daarom investeren veel bedrijven in de diensten van een professioneel zoekmachine optimalisatie bureau als Digital Monks, die er telkens weer in slagen om zelfs in de meest competitieve markten websites op de eerste pagina van de zoekresultaten te krijgen. Maar ook zelf kun je het een en ander doen om met SEO rekening te houden. We bespreken een aantal belangrijke punten daarvoor.
Afbeeldingen
Ook bij het plaatsen van afbeeldingen, moet je rekening houden met de SEO. Dat doe je door alle velden in te vullen die je kunt aanpassen bij geüploade afbeeldingen. Ten eerste is het belangrijk om het relevante zoekwoord op te nemen in de bestandsnaam van de afbeelding. In de alt-tags van de afbeeldingen gebruik je zo veel mogelijk relevantie zoekwoorden. De titel van de afbeelding moet beschrijvend zijn. Vul vervolgens ook nog een onderschrift in. Nu heb je je afbeelding van alle informatie voorzien die Google van je verlangt.
Titel en tussenkopjes
Titels en kopjes zijn heel belangrijk voor SEO. Deze zijn makkelijk te scannen voor Google, en moeten daarom zeker geoptimaliseerd worden. De titel moet het belangrijkste zoekwoord bevatten, het liefst zo ver vooraan als mogelijk. Houd je titel korter dan 60 tekens (inclusief spaties). Zorg je titel beschrijvend is en origineel, dus wees creatief. Laat de titel ook terugkomen in de URL van de pagina. Gebruik ook tussenkopjes waarin zoekwoorden terugkomen en je ook synoniemen gebruikt waar iemand óók op zou kunnen zoeken.
Hoofdtekst
De hoofdtekst moet de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wil worden. Deze komen bij voorkeur een aantal keer terug in de tekst. Controleer of dit ook het geval is bij de tekst die je moet plaatsen. Tegelijkertijd moet het toevoegen van zoekwoorden niet ten koste gaan van de leesbaarheid van de tekst. Gebruik het belangrijkste zoekwoord al in de eerste alinea van de tekst.
Vergeet als je je afbeeldingen en tekst ingevoerd niet om ook een meta-description van maximaal 160 tekens in te vullen. Dit is de tekst die in Google onder de titel van de pagina komt te staan. Ook hier moeten zoekwoorden in verwerkt worden, én ze moeten voldoende beschrijvend en uitnodigend zijn om de pagina aan te klikken.