Twitter gaat dit jaar mogelijk 150 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten binnenhalen. In 2012 moet dit bedrag verdubbeld zijn naar 250 miljoen dollar.
Dat heeft onderzoeksbureau EMarketer berekend. Twitter probeert al tijden geld te verdienen aan de ruim 175 miljoen gebruikers van het sociale netwerk. Vooralsnog kreeg het bedrijf weinig inkomsten binnen. In 2010, het eerste jaar dat de onderneming advertenties verkocht, kwam de omzet nog uit op 45 miljoen dollar. Afgelopen jaar werden nieuwe manieren van adverteren geïntroduceerd, die dit jaar volgens EMarketer hun vruchten af zullen werpen.
Trending
Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een plek in de lijst met ‘Trending Topics’ kopen. Dit is een lijst met meest besproken onderwerpen. Een plek hierin zorgt er in theorie voor dat gebruikers over het onderwerp gaan communiceren.
Daarnaast kunnen adverteerders kiezen voor twee andere manieren van reclame-uitingen. Zo kunnen bedrijven een Promoted Account krijgen waarbij het account vermeld word in de lijstjes met zogeheten volgsuggesties die elke twitteraard op zijn of haar pagina te zien krijgt.
Promoted
Daarnaast zijn er Promoted Tweets te koop. Deze berichten worden ook geplaatst bij gebruikers die geen volger zijn van de adverteerder.
Bron: ‘Twitter verdient 150 miljoen dollar aan advertenties’, Nuzakelijk.nl januari 2011