Menu
Werk & studie

Zelfpresentatie als directiesecretaresse

Voor een eerste indruk krijg je nooit een tweede kans. Het klinkt misschien cliché, maar in de praktijk blijkt dit gezegde maar al te waar. Wat te doen dus? Heel eenvoudig: zorg voor een onberispelijke eerste indruk! Met de volgende tips helpen we je graag een handje op weg.

Zelfpresentatie: hoe doe je dat?
Niet iedereen heeft een talent voor spreken in het openbaar. De mensen die geen greintje zenuwen voelen bij de gedachte aan een sollicitatiegesprek, zijn waarschijnlijk op één hand te tellen. Toch valt er met wat kennis van gesprekstechnieken een wereld te winnen. Volgens de Amerikaanse psycholoog Albert Mehrabian is het voornamelijk onze lichaamstaal die bepaalt of of anderen van ons gecharmeerd zijn of niet. Het grootste deel van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal.

Welke presentatietechnieken zijn er?
Kun je lichaamstaal manipuleren op weg naar de top? Volgens Mehrabian is dat een doodlopende weg. Wie dat probeert, valt vroeg of laat door de mand. Wel bestaan er enkele effectieve gesprekstechnieken waarmee je jezelf zo goed mogelijk presenteert: De STARR methode. De afkorting STARR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Door deze stappen opeenvolgend toe te passen, maak je een doelgerichte, strategische en anticiperende indruk op je gesprekspartner(s). Of de LSD-formule. Deze afkorting staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Op deze manier toon je actief luistergedrag, iets dat beslist zal worden gewaardeerd.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Heb je een beslissend gesprek? Moet je belangrijke zakenrelaties ontvangen? In zulke gevallen valt of staat alles met de juiste voorbereiding. Lees je dus van tevoren goed in over het bedrijf of de materie waar je mee te maken krijgt. Stel jezelf vragen, en kijk of je daar alvast een antwoord op kunt vinden. Word je ergens verwacht? Stippel dan vooraf de route uit, en houd rekening met eventuele files of oponthoud. Stiptheid wordt gewaardeerd!

Get dressed for success!
Kleren maken de man, maar ook de vrouw. Reden temeer om te kiezen voor nette kleding die bij je past, zonder underdressed of overdressed te zijn. En verder? Oogcontact, een gematigd spreektempo, een ontspannen lichaamshouding en oprechte interesse: het helpt allemaal mee. Een tip tot slot: laat nooit je persoonlijke visitekaartjes thuis! Net als je kleding kun je ook deze een persoonlijk tintje geven. Zo ben je verzekerd van een krachtige én consistente eerste indruk.

(Bezocht 142 keer, 1 bezoeken vandaag)