Menu
Effectief werken

Zo verzorg je een goed begin van de werkdag

De werkdag elke dag goed beginnen, dat zou iedereen wel willen. Realiseer je je dat een groot gedeelte van een goede start bij jezelf ligt? Natuurlijk heb je niet overal de controle over, maar wel een ontzettend groot gedeelte. Er zijn een paar dingen die je kunt doen – voor en na je werkdag – om de dag of die erna goed te starten. We geven je graag wat tips zodat jij nooit meer een slechte start hoeft te maken.

Eindig met een schoon bureau

Een kleine inkopper, maar dit werkt echt! Wanneer je aankomt op kantoor en je hele bureau ligt vol met zooi van gisteren, zal je nooit een frisse start maken. Zorg dus dat je de dag ervoor je de vaat afwast en opruimt. Dit geldt voor koffiekopjes, theeglazen en misschien zelfs borden. Ook kun je je bureau na je werkdag even afnemen met wat poetspapier en allesreiniger. Op elk kantoor hangen er wel poetsrollen, dus waarom zou je deze niet voor je bureau gebruiken? Niet alleen is dit hygiënischer, maar het scheelt je ook een hoop gedoe ‘s ochtends.

Maak een kleine to-do lijst

In de ochtend goed beginnen verzorg je door een to-do lijstje te maken voor die dag. Soms kan het voelen alsof je in het eerste uur van je werkdag overspoeld wordt met taken, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Zo begint je werkdag direct vol stress en begin je aan vijf taken tegelijkertijd. Maak dus een lijstje en start met de taken die het meest prioriteit hebben. Het kan ook helpen om eerst een paar korte taken af te ronden, zodat je het gevoel hebt lekker productief te zijn. Hierdoor houd je de vaart erin en zal je zien dat je tegen lunchtijd al de helft van je taken afgerond hebt.

Doe een korte stand-up

Een stand-up is een heel fijne techniek om het teamgevoel te versterken en goed op de hoogte te zijn van ieders taken. Iedereen staat op van zijn bureau en vertelt kort welke prioriteiten hij of zij die dag heeft. Vervolgens kun je kijken of collega’s taken over kunnen nemen die haast hebben. Het kan ook een goed moment zijn om je collega’s te vragen je vandaag niet te storen, zodat je ze dit tijdens een stressmoment niet bot hoeft te vertellen. Op die manier heeft iedereen een goed idee waar anderen mee bezig zijn en kun je elkaar ondersteunen waar nodig.

(Bezocht 14 keer, 1 bezoeken vandaag)